کد مطلب:252697 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:370

کلام امام هادی در ذم صوفیه
محقق اردبیلی در كتاب حدیقة الشیعه از محمد بن حسین بن ابی الخطاب روایت می كند كه گفت با حضرت ابی الحسن الهادی علی بن محمد علیه السلام در مسجد رسول الله بودیم كه جماعتی از اصحاب وارد مسجد گردیدند از آن جمله ابوهاشم جعفری بود او مردی عظیم الشان و مورد احترام طبقه ی صوفیه بود این جماعت در یك گوشه مسجد نشستند به شكل دایره و شروع به تهلیل و ذكر كردند.

حضرت امام علی النقی علیه السلام فرمود: لا تلتفتوا الی هؤلاء الخداعین فانهم خلفاء الشیاطین و مخربوا قواعد الدین الی آخر كلامه علیه السلام كه به ترجمه آن اكتفا می نمائیم.

حضرت امام علی النقی علیه السلام فرمود توجهی و التفاتی بدین قوم و این طایفه نداشته باشید اینها مكاران و حیله گران و فریب دهندگانی هستند كه جانشینان شیطان می باشند و اینها قواعد و آداب و آئین دین اسلام را خراب می كنند اینها به زهد می پردازند تا صید و شكار مردم عوام كالانعام نمایند غذا كم می خورند تا مردم را به ریا و شیبه بفریبند در میان مردم سخنرانی كنند و در محافل در زیر جبه و خرقه می خیزند اوراد آنها توأم با رقصیدن و اذكار آنها توأم



[ صفحه 457]



با ترنم و تغنی و آوازخوانی است و جز سفها و حمقاء كسی تبعیت و پیروی آنها نمی كنند و عقیده به آنان پیدا نمی كنند.

فمن ذهب الی زیارة احدهم حیا او میتا فكانما ذهب الی زیارة الشیطان و عبدة الاوثان و من اعان واحدا منهم فكانما اعان معاویة و یزید و ابی سفیان.

پس هر كس به دیدن یكی از آنها برود خواه زنده یا مرده مثل آن است كه به زیارت شیطان یا زیارت بتان رفته باشد و هر كس به یكی از آنها كمك و اعانت كند مانند كسی است كه معاونت به معاویه و یزید و ابی سفیان كرده باشد زیرا آنها تخریب كننده دین و مخرب آئین اسلام بودند.

یكی از اصحاب عرض كرد یابن رسول اینها (یعنی فرقه صوفیه) كه معترف به حقوق ما و مقام شما می باشند. حضرت امام هادی به نظر خشم بر او نگریست و قال (ع) رها كن آنان را اگر آنها به مقام ما اقرار و اعتراف داشتند علیه ما نمی كوشیدند.

اما تدری انهم اخس طوایف الصوفیه و الصوفیه كلهم مخالفونا و طریقتهم مغایرة لطریقتنا و ان هم الانصاری او مجوس هذه الامة اولئك الذین یجتهدون فی اطفاء نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو كره الكافرون از تاریخ سامرا صفحه 240 مجلد 3.

فرمود آیا می دانی اینها پست ترین صوفیه هستند و همه صوفیه مخالف با ما می باشند به دلیل آنكه طریقه ی آنها غیر از طریقه ما است آنها نیستند مگر نصاری و مجوس این امت فرمود آنها می كوشند كه نور خدا را در لباس ولایت خاموش كنند اما خدای متعال نور هدایت خود را تتمیم و تكمیل می كند اگر چه كفار راضی نباشند و مكروه خاطر آنها باشد.